dinsdag 4 maart 1986

patroon voor de mand

Voor de mand begin je met de bodem.

De bodem word rond, ik ben begonnen in een magische cirkel, en ben gaan meerderen naar 70.


Toer 1: Magische ring met 6 vasten (6)
Toer 2: 2 vasten in elke vasten (12)
Toer 3: 2 vasten in elke 2e vasten (18)
Toer 4: 2 vasten in elke 3e vasten (24)
Toer 5: 2 vasten in elke 4e vasten (30)
Toer 6: 2 vasten in elke 5e vasten (36)
Toer 7: 2 vasten in elke 6e vasten (42)
Toer 8: 2 vasten in elke 7e vasten (48)
Toer 9: 2 vasten in elke 8e vasten (54)
Toer 10 : 2 vasten in elke 9e vasten (60)
Toer 11: 2 vasten in elke 10e vasten (66)
Toer 12 2 vasten in elke 16e vasten (70)



Nu heb je een cirkel van 70 steken maar eigenlijk wil je omhoog gaan als je een kleinere mand wilt kun je ook eerder stoppen en doorgaan met het aantal waar je stopte en vervang je 70 bijv voor 48.

Ik zou het patroon in elk geval schrijven zoals ik hem gemaakt heb.
Mijn mand is 16 toeren vasten 1 toer stokjes 2 toeren vasten.en een sierrand met hengsels.

Overigens gebruikte ik meerdere kleuren de kleuren kies je zelf, ik begon met een nieuwe kleur als de ene kleur op was ;-)


We gaan nu telkens een ronde van 70 haken.
Toer 1 tot 16: 70 vasten (70) je kunt ook tot 1120 tellen maar elke toer 70 is makkelijker.
Toer 17: 70 stokjes.
Toer 18: 70 vasten
Toer 19: 70 vasten










Toer 20: Sierand, in de sierand haakte ik ook meteen de hengels.

Haak 3 lossen, haak in de eerste V een stokje en zette deze in de volgende steek vast met een vaste en een halve vaste.
Dan maak je in de volgende 2 vasten een halve vasten en begin je weer opnieuw, nadat je 5 bolletjes gemaakt hebt haak je zoveel lossen als dat je wilt dat je hengsel lang is deze zet je dan vast met een halve vaste op de plek waar jij die vast wilt zetten. dan haak je in deze lossen een een vaste tot je weer bij het begin van het hengsel bent, en vandaar af ga je weer verder met het haken van de sierrand, voor het tweede hengsel het ik vanaf het hengsel einde weer 5 bolletjes gemaakt en heb ik weer een hengsel gemaakt zelfde als eerder beschreven tussen de hengsels kun je dan gewoon verder met het haken van de sierrand.

Succes!

Benodigheden zijn in mijn mand :

4 bollen olga (zeeman)
een haaknaald maat 10 of 12.
en een restje voor de rand.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten