vrijdag 2 november 2012

Erwtensoep en huisjes...

Ik ben gek op kerst, kerst is de leukste en gezelligste tijd van het jaar al die lichtjes, kadotjes voor elkaar kopen, lekker eten (lees: veel te veel lekker eten) en een kerstdorpje.

Sinds een aantal jaar hebben wij een kerstdorpje in huis, het begon met een paar kleine huisjes en een kerkje op een witte sneeuwdeken, maar vorig jaar hadden we het hele dressoir ingericht als een dorpje, ik knutselde daarvoor met oase (groene blokken) een hoger gelegen marktplein met kraampjes en daartussen een bevroren kanaaltje voor schaatsers, het begin was daar maar het kan altijd mooier en groter helaas hebben wij daar niet de ruimte voor en moet het beperkt blijven tot het dressoir, dat is ook geen probleem zodra we groter wonen kan het allemaal veel groter worden.

Ik zou een paar foto's laten zien van ons dorpje in aanbouw van vorig jaar.
Ik heb helaas geen foto's van het hele plaatje toen het klaar was










En ik bleef knutselen en verplaatsen tot het naar mijn zin was, het straatje van het marktplein zag er uit als een echt straatje en er liep een trappetje naar beneden van waar je in het bos kwam en van het bos liepen onze bewoners naar hun huizen.

Dit jaar maar eens foto's maken als het klaar is en niet meer in ontwikkeling haha.

Het kriebelt al 2 weken inmiddels om het dorpje op te gaan bouwen, en de ideeen liggen al klaar, dit jaar moet er een berg in komen en berg waar skieers en snowboarders naar beneden komen skieen en een schaatsvijver. 
De bouwtekening ligt klaar alleen nog even wachten tot de sint er is......tenzij ik me niet in kan houden natuurlijk.

Ik kijk al een tijdje op sites om ideeen op te doen zo ook vorig jaar maar toen te laat, op kerstdorpen.nl zag ik mensen hun eigen huisjes maken, dat kan en wil ik ook bedacht ik mevrouw de knutselaar en zo geschiedde ik ging op zoek naar dik karton kocht klei en begon met knutselen.
Wat een werk.



Om te beginnen een makkelijk huisje welke ik gedoopt heb tot houthakkershutjes voor in ons dorpje.

 Ik begon uiteraard met kleien en de details.....




 En toen kon ik gaan schilderen.....







Mijn besneeuwde huisje vindt ik er goed gelukt al zeg ik het zelf natuurlijk, de andere wat minder, maar misschien zou ik ook niet meer zo laat in de avond met knutsellen bezig zijn dan gaat het vast beter.
Ik wou m over schilderen maar Joey vond hem mooi zo en mama mocht dat niet doen, vooruit dan maar verstopt tussen de bomen zie je er vast niks meer van.

-------------------------------

Ondertussen was ik gisteren ook nog erwtensoep aan het koken.
Ik begon met het wassen van die krengen van erwten pfoew wat zijn die smerig zeg!

Toen in de pan op een laag vuurtje met spek reepjes een blaadje laurier en zo'n 4 liter water.



Dit heb ik de hele dag op een heel laag vuurtje ( elektrisch fornuis stand 1) op laten staan, later heb ik knolselderij aardappel prei ui en wortel toegevoegd.
en naar mate de dag vorderde werd de soep steeds dikker en dikker....
voegde ik nog wat bladpeterselie toe....


Tot hij zo dik was..............


Yummie!!!!


2 opmerkingen:

  1. Oh die huisjes zijn echt heel erg leuk gemaakt!
    Ik zou er kerstlichtjes in doen...
    En de soep ziet er heerlijk uit maar ik eet het niet... bleech! (sorry!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha Nicole, hij was heerlijk heb nog genoeg over ook dus kan vandaag nog meer soep smullen.

      Uiteindelijk komt er in het dorpje licht in hoor ;-)

      Verwijderen