donderdag 8 november 2012

Rare wasvoorschriften....

Gisteren liet ik een foto zien van mijn dochter die daarop een beetje stoer aan het staan is op de grote slippers van papa, wat ze overigens altijd doet iedereen zijn schoenen of slippers aan trekken, ik denk dat ze zich uitermate zou vermaken in de poppenhoek op de basisschool en zich dan super graag verkleed met de hoge hakken en oma jurken die ik me herinner uit mijn basisschooltijd.

Naast een stoer koppie trekken kan ze er ook heel lief uitzien hoor ze laat inmiddels haar staartjes in zitten en vindt ze het heel leuk om samen met mama leuke kleertjes uit de kast te pakken zodat ze weer MOOI is.



Nu kocht ik voor ons mooie dametje 2 setjes nieuwe kleding en een extra jas ze groeit zo hard en een 2e jas is toch wel fijn aangezien die van haar best vaak in de was zit........


Maar stuitte ik daar even op een dilemma.......

Vanmorgen toen ik de kaartjes van een broek af wou halen, las ik het volgende labeltje :


Oké, ik mag het niet wassen niet bleken niet drogen en niet professioneel laten reinigen....
Tenminste dat is wat ik er uit haal Zou het komen omdat het ook niet textiele delen van dierlijke oorsprong bevat? wat een vreemd label het is toch immers 100% polyester??

Een blik op de site van C&A verteld me dit over exact de broek die ik daar kocht.
Baby-broek
89402.1
Buiten:

86% Polyester, 13% Wol, 1% Gemetalliseerde vezels
Voering:
100% Katoen
Niet bleken
Chemisch reinigen met perchloorethyleen
Strijken bij max.. 110° (trap 1)
Niet in de wasdroger drogen
Normaal wassen bij 40°


Vreemd nietwaar??? volgens het kaartje is de broek van 100% polyester maar volgens de site van C&A bevat het maar 86% polyester en wel 13%wol (daar hebben we het dierlijke materiaal natuurlijk.) en mag ik het zelfs strijken en wassen op 40 graden en chemisch reinigen ook nog.

Ik zou haar de broek bijna niet aan durven doen want vies wordt die dan zeker en sja hoe moet ik de broek dan schoon gaan krijgen?

Een zoektocht via Google leerde mij het volgende :
Polyester: Polyester is een lichte, gladde stof die zacht aanvoelt. Daarbovenop is het vormvast en duurzaam. Eennadeel is dan weer dat polyester statisch kan zijn en niet zo goed ademt. Polyester mag je wassen op 40 graden. Het droogt zeer snel en je hoeft het zelfs niet te strijken. Doe je dat toch, zet je strijkijzer dan op een lage temperatuur.

Ik zou het dus op 40 graden mogen wassen, maar stel dan he ik was het maar de broek kon er toch niet helemaal tegen en ik ga terug naar C&A zouden ze zich dan beroepen op het aangehechte label of op hun gegevens op de site, het is behoorlijk tegenstrijdig en ik raak er best van in de war zo, ik hang de broek in de kast en ben bang dat ik hem niet aan durf te trekken, of zou ik hem toch maar terug doen en toch maar ruilen voor een andere broek zonder die ingewikkelde tegenstrijdige wasinstructies?

Met twee kinderen in de groei koop je heel veel kleding maar nog nooit heb ik zo'n label aangetroffen of is het met jongenskleding allemaal wat makkelijker dan met kleine dametjeskleding?

Ik slaap er nog een nachtje over, of hebben jullie voor mij een handige tip op deze donderdag??


Wel wassen niet wassen wel wassen niet wassen wel wassen niet wassen.............

2 opmerkingen:

  1. C&A klantenservice en bellen of mailen zodat je het zwart op wit hebt mocht het toch fout gaan? Ik kijk eigenlijk nooit op labeltjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben gisteren bij C&A geweest, en heb het maar gevraagd de vrouw aan de kassa vond het maar een vreemd label en zei zelf nooit op de kaartjes te kijken, Maar ik mocht het gewoon wassen zou het verkeerd gaan kon ik gewoon terug komen en zou ik geld terug krijgen :-D

      Ik kijk altijd op de kaartjes die aangehecht zijn, en soms in de labels in het kledingstuk, maar dat ik meestal bij kledingstukken die anders zijn dan normaal zoals die broek van hello kitty die ik kocht.

      Verwijderen