vrijdag 11 oktober 2013

Herfst Cal #2 De pompoen.

Bij herfst horen pompoenen, dus ook bij deze CAL komt de pompoen aan bod.


Ik heb geknooid en geknutseld om zelf een pompoen te maken zonder patroon en om ook nog eens op te schrijven wat ik gedaan heb, en dat is gelukt :-D

p.s Er zijn genoeg andere pompoenpatronen te vinden zeker en vast, maar ik wou voor deze CAL iets aanbieden uit eigen hand ;-)


Ik gebruikte voor het kleine pompoentje, het oranje neon katoengaren van de Wibra op haaknaald 2.5, groene phildar cotton 3 katoen en een klein beetje goud/bruin uit het zakje minibolletjes van de wibra.


Voor een iets grotere pompoen gebruikte ik oranje Phildar cotton 3 katoen op naald 3 en dezelfde groene en goudbruine draad als bij het kleine pompoentje.


Haakpatroon pompoen.
Ik heb nog nooit eerder zelf een patroon gemaakt en gehaakt uit de losse pols dit is dus mijn eerste patroontje mocht je er een foutje in vinden stuur mij dan een berichtje ;-)

Als er staat 1 vaste, 2vasten in de 2e dan haak je dit tot aan het einde je herhaalt het dus in feite ;-)
  1.  2 lossen, 8 vasten in de 2e losse vanaf de naald.
  2.  1 vaste, 2 vasten in de 2e   12
  3. 1 vaste, 2 vasten in de 2e  18
  4.  1 vaste, 1 vaste, 2 vasten in de 3e  24
  5. 1 vaste, 1 vaste, 2 vasten in de 3e 32
  6.  32 vasten
  7.  32 vasten
  8. 32 vasten
  9.  Elke 4e+5e samenhaken (minderen) de laatste twee steken haak je normaal.  26
  10.  Elke 3e+4e samenhaken (minderen) de laatste twee steken haak je normaal.  20
  11.  Elke 3e+4e samenhaken (minderen) de laatste twee steken haak je normaal.  15
  12.  Opvullen
  13.  Elke 2e+3e samenhaken 10
  14.  Elke 1e+2e samenhaken 5
  15.  Dichtrijgen met de naald.
  16.  Neem nu een lange draad,die steek je door het midden heen en haal je via de bovenkant door langs de zijkant  iets aantrekken voor het effect prik je m in de onderkant weer naar boven.
  17. Bij het viltpatroon staan voorbeeld foto’s zo werkt het ook bij het haken ;-)


Blaadje voor op de pompoen.
6 lossen
1vaste in de 2e vanaf de naald
1 stokje
1stokje
1 halfstokje
1 vaste, afhechten en vastnaaien in het midden bovenop.

Steeltje voor op de pompoen.
8 lossen
7 vasten, afhechten en vastnaaien in het midden bovenop.















Patroon voor het vilten.

Je maakt met oranje vilt twee cirkels, zo groot als je zelf wilt,
maak ze niet te klein dan word het een erg gepriegel ;-)



Je gaat met de festonsteek rondom deze twee cirkels aan elkaar naaien, houd een opening voor het opvullen.


Wanneer je stevig genoeg opgevuld hebt naai je de cirkels dicht.



















Vanuit het midden ga je een aantal maal met de draad rondom de cirkel zoals te zien is op de foto’s.



Met bruin vilt maak je een stokje, vouw het stukje vilt dubbel met de festonsteek naai je het dubbelgevouwen steeltje dicht, naai het vervolgens vast op je pompoen.

Met groen vilt maak je een blaadje, deze naai je ook vast op de pompoen.






Breipatroon (let op wel in het Engels)








Borduur patroon

Dit patroon komt van  Jessica-tromp.nl




Succes met deze 2e herfstCAL! 






























3 opmerkingen:

  1. oww leuk!! een c.a.l. (en andere technieken)
    ik doe ook mee.. paddenstoel had ik al zelf gemaakt en nu ga ik voor dit pompoentje!!
    ik zal even reklame maken op mijn blog voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via Ineke kom ik even bij je kijken, leuk de pompoen, dank je wel voor het patroon, de paddenstoel wil ik ook nog maken, maar eerst mijn sjaals!
    Kom ook eens bij mij kijken als je wilt, ik ga je volgen
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen